بررسی تدوین فیلم داستانی از منظر روانشناسی شناختی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده محمد نصیری
- استاد راهنما شهاب الدین عادل
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
روانشناسی شناختی به عنوان زیرمجموعه ی علوم شناختی در سال های اخیر به یافته های جدیدی درباره نحوه ادراک، یادگیری، یادآوری و تفکر افراد دست یافته است. بر طبق این یافته ها بسیاری از تمهیدات سینمایی قابل تبیین است. بدین نحو که با تمرکز بر چگونگی ادراک مخاطب می توان توضیح داد که عملکرد تمهیدات سینمایی در ذهن مخاطب چگونه است. از طرف دیگر با اتکای بر این دانش، می توان الگوهای جدید تمهیدات سینمایی، که صرفاً به صورت تجربی در سینمای امروز جهان مورد استفاده قرار می گیرد را مورد تحلیل و طبقه بندی قرار داد. از آنجا که تمهیدات سینمایی حوزه گسترده ای را در بر می گیرد، تمرکز این پژوهش صرفاً بر تکنیک های تدوین تداومی سینمای کلاسیک می باشد، بدین نحو که با استفاده از روش استنباطی از متون روانشناسی شناختی به توضیح مسئله و ارزیابی فرضیه پژوهش، پرداخته می شود. علاوه براین از آنجا که تدوین در سینمای کلاسیک در ارتباط تنگاتنگ با روایت می باشد، مسئله ی روایت نیز در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته شده است. تکنیک های تدوین در سینمای پساکلاسیک به عنوان ادامه ی منطقی سینمای کلاسیک از موضوعات پایانی این رساله می باشد.
منابع مشابه
روایت اسطورهای در فیلم داستانی با بررسی فیلم جویندگان
چکیده روایتها -و بخصوص روایتهای داستانی- از هر نوع که باشند و از طریق هر رسانهای که بازنمایی شوند، غالباً فرضهایی دربارهی جهان، چگونگی ادراک و معنای آن به مخاطب پیشنهاد میکنند. از آنجا که یکی از اهدف و کارکردهای بنیادین روایت مفهومسازی است، این جستار مبانی روایت اسطورهای در سینما را از منظر مفهومی مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور، ضمن تشریح مفهوم مبدأ یا سرآغاز (آرخه) و نسبت آن با د...
متن کاملبررسی غزل های حافظ از منظر روانشناسی گشتالت
اگر چه قبل از حافظ شعرایی مانند خاقانی، سعدی، و سایرین بوده اند که حافظ در غزل به آنها اقتفاء داشته است ، اما حافظ بیش از دیگران در مرکز توجه عام و خاص قرار داشت. علت این امر را باید در «کلیت» دیوان حافظ یافت. غزل حافظ اگر چه در اجزای خود چیزی بیش از غزل های شاعران قبلی را نداشته است، اما در کل حائز کیفیاتی است که او را در مقامی برتر از دیگران قرار می دهد. از آنجا که موضوع کلیت اشعار حافظ اهمیت...
متن کاملبررسی الگوهای ارتباطی زوجین از منظر قرآن و روانشناسی
مقدمه و هدف: خانواده اولین و مهمترین نهاد اجتماعی است که همواره بخش قابل توجهی از اشتغالات فکری انسان را تشکیل میدهد؛ در دین مبین اسلام نیز خانواده دارای جایگاه والایی میباشد و پایه و اساس جامعه است و خانواده را مهمترین وسیله جهت اصلاح جامعه معرفی مینماید. این پژوهش با تمرکز بر این سؤال اساسی که مهمترین الگوهای ارتباطی زوجین از دیدگاه قرآن و روانشناسان غربی کدامند، به تطبیق ...
متن کاملبررسی فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله از منظر «ادبمندی»
فیلم کلاهقرمزی و پسرخاله (پرفروشترین فیلم فارسی در اکران اول)، بر اساس چارچوب پژوهشهای زبانشناسی در حوزهی «ادبمندی» بررسی و تحلیل گردیده است. در این نوشتار شیوهی گفتار یکی از محبوبترین شخصیتهای مجموعههای تلویزیونی کودکان با عنوان «کلاهقرمزی» شناخته میشود. همچنین شیوهی گفتار آقای مجری، بهعنوان شخصیت دوم فیلم و نیز بهعنوان بزرگسال در برابر کودک از همین زاویه بررسی شد. در نتیجه مع...
متن کاملخوانش فیلم “ ساحره“ از منظر مباحث لکان
چکیده مقالة حاضر به تحلیل برخی دیدگاه های لکان در فیلم ساحره می پردازد. لکان نظریات متعددی را بعد از فروید به حوزه روان شناسی وارد کرد. مفاهیمی مانند منِ چندوجهی، سه نظم خیالی و نمادین و واقعی، مرحلة آ یین ه، دیگری، نرینگی، نیاز، خواست، میل و کثرت دال ها از مفاهیم لکانی هستند. این مفاهیم در بخش نخست با عنوان مبانی نظری بررسی می شوند. بخش دوم مقاله به بررسی و تحلیل این فیلم بر اساس مفاهیم نام...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023